رفتن به محتوای اصلی
x

منشور حقوق بیماران

منشورحقوق بیمار

این منشور با توجه به ارزش های والای انسانی و مبتنی بر فرهنگ اسلامی و ایرانی و بر پایه برابری کرامت ذاتی و با هدف حفظ ، ارتقاء و تحکیم رابطه ی انسانی تنظیم شده است .

 1)   دریافت مطلوب خدمات حق بیمار است.

  2) اطلاعات باید به نحو مطلوب و کافی در اختیار بیمار قرار گیرد. محتوای اطلاعات شامل :

  vمفاد منشور حقوق بیمار در زمان پذیرش

 vضوابط و هزینههای قابل پیشبینی بیمارستان و ضوابط بیمه در زمان پذیرش

vنام، مسئولیت و رتبۀ حرفهای اعضای گروه پزشکی مسئول ارائۀ مراقبت ازجمله پزشک، پرستار و دانشجو و ارتباط حرفهای آنها با یکدیگر.

  vروشهای تشخیصی و درمانی و نقاط ضعف و قوت هر روش و عوارض احتمالی آن، تشخیص بیماری، پیشآگهی و عوارض آن و نیز کلیۀ اطلاعات تأثیرگذار در روند تصمیمگیری بیمار

vارائۀ آموزشهای ضروری برای استمرار درمان.

3)  حق انتخاب و تصمیم‌گیری آزادانه بیمار در دریافت خدمات سلامت باید محترم شمرده شود.

vانتخاب و تصمیمگیری بیمار باید آزادانه و آگاهانه، مبتنی بر دریافت اطلاعات کافی و جامع (مذکور در بند دوم) باشد. الزامی است قبل از انجام هرگونه اقدامات تهاجمی ، بیمار و همراهان ، عوارض و مزایای مدرج در فرمن رضایت آگاهانه را دقیق مطالعه نموده و فرم رضایت آگاهانه را امضا و اثر انگشت بزنند.

 4) ارائه خدمات سلامت باید مبتنی بر احترام به حریم خصوصی بیمار (حق خلوت) و رعایت اصل رازداری باشد.

 vرعایت اصل رازداری در کلیۀ اطلاعات مربوط به بیمار الزامی است، مگر در موارد استثنای قانونی 

  vدر کلیۀ مراحل مراقبت ، اعم از تشخیصی و درمانی باید حریم خصوصی بیمار رعایت شود 

5) دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات ، حق بیمار است.

v   بیمار  و همراه بیمار حق دارند در صورت هرگونه مشکل در ساعات اداری به دفتر پیگیری امور بیماران طبقه هم کف ،روبروی بوفه و در ساعات غیر اداری به دفترسوپروایزر مراجعه کنند.تلفن تماس واحد آموزش سلامت و  رسیدگی به شکایات  : 031-32600961 داخلی  295 

                                                                                                       کد دوبعدی رضایت سنجی بیماران

 

 

فانیان سوپروایزر آموزش سلامت و مسئول حقوق گیرنده خدمت مرکز قلب شهید چمران، بهار 1403