رفتن به محتوای اصلی
x

تاریخچه و رسالت بیمارستان

درباره ما

تاریخچه بیمارستان :

 

مرکز فوق‌تخصصی قلب شهید چمران ازلحاظ جغرافیایی در قسمت شرقی شهر اصفهان در فاصله 5 کیلومتری پل بزرگمهر در خیابان سلمان فارسی در حریم زاینده‌رود واقع شده است.

 زمین این مرکز 11 هکتار مساحت دارد و آن را فرد خیّری به نام مرحوم حاج عباس فروغی ابری در سال 1347 اهدا کرده و ساختمان‌های اولیۀ این مرکز به‌عنوان آسایشگاه مسلولین در سه بلوک دوطبقه و یک بلوک اداری، به‌مساحت 5000 مترمربع، به‌همت وزارت بهداری وقت ساخته شده است.

 این بنا در مرداد 1348 برای خدمت‌رسانی به بیماران مسلول بهره‌برداری شد و در سال 1355 با توجه به تصمیم وزارت بهداری وقت، مبنی بر عدم جداسازی بیماران مسلول از دیگر بیماران پس از شروع معالجه، علاوه بر افتتاح بخش‌های عمومی، هستۀ اولیۀ بخش جراحی قلب با حضور دو فوق‌تخصص جراحی قلب به نام‌های آقایان دکتر محمدعلی نفیسی از ایران و دکتر لازمن از آمریکا و حضور دو دستیار به نام‌های آقایان دکتر اسماعیل نورمحمدی و دکتر غلامرضا بهدادفر شکل گرفت. در سال 1362 به‌دلیل وجود تعداد زیاد مجروحین جنگ تحمیلی که دچار سوختگی شده بودند، و نبود مرکزی خاص جهت خدمت‌رسانی به بیماران سوختگی، بخش‌های درمان سوختگی نیز به این مرکز اضافه شد که علاوه بر مجروحین جنگ و بیماران سطح استان، بیماران مناطق جنوب و جنوب‌غرب کشور را نیز تحت پوشش قرار می‌داد. از سال 1364 با شروع دورۀ ریاست استاد دکتر مسعود پورمقدس در مرکز آموزشی درمانی شهید چمران، سیر تحولات این مرکز و تبدیل آن به مرکز جامع تخصصی درمان بیماران قلبی سرعت چشمگیری یافت.

با پیگیری‌های استاد فرزانه در سال 1368، بخش سوختگی به مرکز پزشکی امام موسی کاظم(ع) به‌عنوان مرکز تخصصی سوانح و سوختگی انتقال یافت و پس از آن، بخش‌های قدیمی تخریب و بخش‌های جدید جراحی قلب و فوق‌تخصصی قلب ساخته شد.

استاد فرزانه در سال 1370، اقدام به تأسیس بخش مجهز آنژیوگرافی در بیمارستان کردند و در سال 1395 ریاست مرکز آموزشی درمانی قلب شهید چمران با پیگیری و نظر ایشان به آقای دکتر غلامرضا معصـــــــــــــــومی واگـــــــــــــــــــــــذار شـــــــــــــد.                                            
دکتر پورمقدس، فوق‌تخصص قلــــــــب و عـــــــــــــروق و دارای دانشنـــــــــــــامۀ دورۀ interventional قلب و عروق از دانشگاه لندن، هم‌اکنون رئیس بخش آنژیوگرافی بیمارستان چمران است. ایشان همچنین عضو فرهنگستان علوم، عضو هیئت علمی  و هیئت امنا و هیئت ممیزۀ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هستند. این پزشک فاضل، متعهد و عاشق امام و رهبری، مسئولیت‌هایی از قبیل معاونت آموزشی، معاونت پژوهشی دانشگاه، ریاست دانشکده‌های پزشکی و داروســـــازی و ریاست بیمارستان حضرت علی‌اصغر (ع) ر ا در کارنامۀ خود دارد.

 در حال حاضر مرکز با 224 تخت فعال با ضریب اشغال تخت 24/82 درصد و متوسط 13/4 روز با کلیۀ امکانات تخصصی و فوق‌تخصصی در زمینۀ قلب و عروق مشغول خدمت‌رسانی به جامعه است.

 

رسالت بیمارستـــــــــــان

 

ما بر این باوریم که پیش از هر چیزی در برابر بیماران، کارکنان و سایر کسانی که از خدمات ما بهره‌مند می‌شوند مسئولیم؛ لذا مأموریت مرکز آموزشی، تحقیقاتی و درمانی فوق‌تخصصی قلب و عروق شهید دکتر چمران اصفهان به عنوان بیمارستان دوستدار ایمنی و دوستدار سالمند این است که تمام توان خود را در جهت ترویج و بهبود آموزش، پژوهش، پیشگیری، درمان، مراقبت، ارتقا و بازتوانی بیماری‌های قلبی و عروقی با استفاده از بالاترین استانداردهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و فناوری روز دنیا به کار گیرد تا با بهره‌مندی از توان علمی پزشکان متخصص، فوق‌تخصص و کادر درمانی کارآزموده از طریق ایجاد انگیزه در کارکنان فعلی و گزینش و استخدام کارکنان شایسته از هر نظر و تأمین امنیت شغلی برای آنان با استقرار نظام مدیریت منابع انسانی بتواند خدماتی شایسته به بیماران ارائه دهد.

تلاش این مرکز بهبود مستمر کیفیت، استقرار نظام حاکمیت بالینی و ارائۀ خدمات برتر، با تأکید بر بیمارمحوری، استاندارهای اعتبار بخشی،ایمنی بیمار و افزایش رضایت‌مندی، به تمامی بیماران محترم در سطح استان اصفهان، استان‌های هم‌جوار، کشور و خاورمیانه است.