رفتن به محتوای اصلی
x

راه اندازی دستگاه Rotablator آنژیو پلاستی

امروزه بیماریهای قلبی عروقی مهمترین علت مرگ و میر مردم ایران و جهان است و انجام آنژیوپلاستی عروق کرونری مهمترین روش درمان تهاجمی این بیماران می باشد که معمولاً با باز کردن رگ با بالون و سپس قرار دادن استنت ادامه می یابد.

گاهی اوقات که پلاک شریان های کرونری سخت و کلسیفیه است و یا چنان تنگ است که با وجود رد شدن گایدوایر بالون از داخل آن رد نمی شود از rotablation استفاده می شود.

در این روش ابتدا یک گایدوایر نازک از داخل تنگی به سمت انتهای رگ عبور داده می شود و سپس یک کاتتر مخصوص که یک دریل(drill) در نوک آن تعبیه شده است از روی گایدوایر به سمت ضایعه پیش برده می شود و در بیرون به یک کمپرسور وصل شده و با فشار هوا با سرعت 160 تا 170 هزار دور در دقیقه می چرخد و باعث می شود که قسمتی از پلاک سخت  به تراشه های ریز تبدیل شود که متعاقباً از طریق سیستم اندوتلیال حذف می شوند و این عمل باعث از بین رفتن قسمت عمده  دیواره سخت پلاک و باز شدن آن می شود و پس از آن آنژیوپلاستی به روش معمول ادامه خواهد یافت.

لازم به ذکر است این دستگاه با پیگیری های مدیریت گروه قلب و مسئولین مرکز و باهمت خیرین جهت بیماران نیازمند تهیه گردیده و تاکنون چندین مورد مورد عمل با این دستگاه قرار گرفته اند